12 December 2011

Hari Keputeraan Sultan Selangor

Daulat Tuanku!

Hari Keputeraan Sultan Selangor pada tahun 2011 jatuh pada hari Ahad. Memang ngam sekali untuk berehat sebab Isnin akan cuti. Cuma Hari Keputeraan Baginda tahun ini agak istimewa sedikit sebab pada hari itu juga merupakan hari terakhir Sultan Mizan menjadi Yang DiPertuan Agong.

Malaysia mempunyai sistem beraja yang amat unik sekali di dunia. Walaupun Baginda Sultan2 merupakan Ketua Negeri tetapi Tuanku tidak mempunyai sebarang kuasa mutlak seperti di negara2 lain. Akan tetapi Baginda Sultan mempunyai kuasa berkaitan Adat Istiadat dan Agama Islam. Walaubagaimanapun, Sultan boleh bertindak menasihati jemaah Exco Negeri jika Baginda merasa ada sesuatu yang tidak kena.

Akan tetapi, Baginda Sultan Selangor mempunyai sedikit masalah di dalam tahun 2011 berkaitan hal agama Islam negeri. Apa tidaknya, kerajaan Negeri suka mencampur adukkan hal2 pentadbiran dengan politik. Jika dilihat, kerajaan negeri sebelum2 ini tidak mendatangkan banyak masalah kepada rakyat dan Sultan Selangor. Semua berjalan dengan lancar.

PRU13 pun hampir tiba. Tiba masa untuk rakyat memilih. Inginkan kerajaan yang sentiasa bermasalah atau kerajaan yang mengatasi masalah. Tepuk dada tanya selera.

p/s: jangan lupa macam mana Khalid Ibrahim kena maki di Ijok! :)