29 March 2012

Aset ke syurga atau neraka?

Anak!

Semua orang gembira gembira dikurniakan anak. Tidak kira anak itu lelaki atau perempuan. Anak merupakan anugerah Allah yang tidak ternilai. Anak juga adalah pelengkap sesebuah keluarga.

Anak ibarat kain putih yang perlu dicorakkan oleh setiap ibu bapa. Jika elok coraknya, maka tanggungjawab ibu bapa itu sudah ditunaikan. Tetapi jika buruk coraknya, nescaya huru haralah kehidupan si anak.

Anak yang dicorak dgn elok merangkumi budi pekerti yang mulia, baik tutur kata, berilmu dan sebagai. Anak seperti ini merupakan aset sesebuah keluarga ke syurga yang kekal abadi.

Tetapi dewasa ini, berapa ramaikan antara ibu bapa yang menjadikan anak mereka sebagai aset ke syurga? Bilangan yang sepatutnya menjadi majoriti tetapi telah bertukar menjadi manoriti hasil daripada pendedahan budaya barat yang berlebihan.

Era ini, si bapa & ibu akan menangis teresak-esak jika anak gadis mereka tidak dapat masuk Akademi Fantasia atau Mentor. Si bapa sanggup memaki hamun orang lain jika anak gadis mereka tidak berjaya dalam uji bakat Pilih Kasih. Ibubapa juga sanggup berhabisan untuk membelikan pakaian yang tidak cukup kain untuk anak gadis mereka.

Malah pada zaman ini, jika anak mereka terlanjur, itu sudah dianggap perkara biasa. Lebih malang bila ibubapa begitu bangga melihat anak mereka diusung ke hulu hilir oleh lelaki-lelaki yang tak ditahu asal usulnya.

Jadi fikirkan, adakah anak anda aset ke syurga atau aset ke neraka?


Sent via DiGi from my BlackBerry® Torch 9810