08 August 2012

Kehidupan: Apa Yang Dicari?

"Tak terlalu awal ke kau nak kahwin?"

Ayat tu keluar dari mulut seorang kawan aku bila aku cakap niat aku mendirikan rumah tangga pada tahun depan. Aku berfikir sejenak, bukan tentang apa yang diperkatakan tetapi apa yang aku cari dan inginkan dalam kehidupan aku.

Kehidupan, terlalu subjektif untuk diperkatakan. Ada yang mahukan segala kemewahan duit dan ada pula yang terlalu mengejar akhirat sehingga lupa yang dia masih hidup di dunia ini.

Ketika aku berfikir, aku merasakan yang keputusan aku untuk mendirikan sebuah masjid seawal usia 26 tahun, tidak menjadi kesalahan. Bahkan rasanya, itu amat digalakkan dalam agama bagi menghindari sebarang perbuatan yang menjurus ke arah maksiat yang terang2 ditegah Allah.

Aku mula memikirkan, usia kita di dunia ini sangat pendek. Apalah gunanya jika kehidupan kita hanya dihamparkan dengan sebuah jalan cerita yang dihujani oleh kisah-kisah penuh noda. Alangkah lebih mendamaikan jika kita dapat mencipta kehidupan yang diberkati. Bekerja, berkeluarga & beribadah bersama. Jannah yang dijanjikan-Nya teramat indah. Berjuta kali lebih indah dari apa yang kita lihat di dunia ini.

Aku merancang sebuah kehidupan di dunia ini. Dari belajar, bekerja, berkahwin, mempunyai keluarga, menjadi tua & menjadi jenazah. Aku berharap perancangan itu diberkati & dibantu Allah. Walaubagaimanapun, setiap kita mampu merancang tapi perancangan Allah jua yang hakiki.

Wallahualam.

Sent via DiGi from my BlackBerry® Bold 9900