10 November 2012

Perjalanan...

Setiap yang bermula pasti akan ada penghujungnya. A memulakan huruf dan diakhiri dengan Z. Adam memulakan senarai rasul dan diakhiri dengan Muhammad. Begitulah juga kita. Bermula dengan setitis air mani dan diakhiri dengan menjadi makanan kepada ulat.

Bayi memulakan hidup dengan tangisan dan akhir kita diakhiri dengan memberi tangisan. Agak pelik bunyinya tapi itulah yang aku fikirkan sekarang. Fikiran yang selalu bermain dengan kata-kata dan penuh dengan persoalan.

Rasanya baru semalam aku mengorak sebuah langkah. Langkah yang kurang yakin dan acapkali meninggalkan kesan di lutut kerna jatuh dan jatuh. Kemudian apabila langkah itu semakin pasti membuahkan keputusan yang tidak akan mengecewakan, aku mula mempercepatkan langkah itu.

Sedar saja, aku sudah melangkah ke alam persekolahan. Ku akui, aku bukan murid pilihan, seringkali menyendiri bersama dengan angan-angan yang aku sendiri kurang pasti. Melihat rakan-rakan berlari, aku rasa seringkali aku ditinggalkan ke belakang. Hatta aku mengorak langkah lagi sekali dan beroleh kejayaan. Akan tetapi jiwa muda yang menggelegak dengan rasa tidak puas hati menyebabkan aku hampir tersungkur.

Berada di menara gading membuatkan aku insaf. Tiada gunanya jika hanya mengikut jiwa muda yang masih mentah. Ku ukir semula kain hidupku dengan istilah ilmu, secarik noda hitam ku buang jauh ke dasar pasir laut. Biarkan ia karam bersama kekesalan yang tak mungkin dapat ku lenyapkan. Segalanya seakan baru.

Perjalanan hidup ku diteruskan. Alam-alam sebelum ini telah jauh kutinggalkan. Melangkah ke alam dewasa. Aku mengorak langkah di alam dewasa yang penuh cabaran. Penuh tipu nista. Penuh dengan daya hasutan. Sedar dalam leka, aku berjaya menempuhnya. Bukan sikit cabaran, nista dan hasutan, tapi berkat kecekalan, dapat jua ku harunginya.

Persepsi aku berbeda dengan orang lain, cinta itu karut. Akan tetapi tak dapat kunafikan, serasa gelap di kolong hatiku tanpa peneman. Peneman yang akan menemaniku tika sukar dan gembira. Tika ku mengintai kamar seorang gadis, tak pula kutahu samada hatinya sudah dihuni atau belum. Ku hampiri dan ku dekati, ku gumpalkan semua keberanian untuk mendapatkan kunci hatinya. Akhirnya pada masa penghulu segala bulan menjelma, ku titipkan puitis untuk hatinya. Alhamdulillah, hatinya jua bersama aku. Ku suntingnya dan insyaAllah, kekal dan sentiasa jadi suri hatiku sehingga ku temuinya semula di firdausi.

Perjalanan... Sesuatu yang misteri. Acapkali kita merasakan ia mustahil dan menakutkan, tapi tanpa kita sedari, tinta Allah itu menitipkan sebuah perjalanan yang indah untuk setiap hamba-Nya...

Wallahualam


Sent via DiGi from my BlackBerry® Bold 9900