03 March 2013

Penjagaan Tayar Yang Betul

1 March 2013, aku hantar Baby Red ke bengkel. Niat dihati nak tukar 2 biji tayar depan, sebab nampak macam sudah botak. Cik T pun agree sebab memang dah lama tak bertukar. Sejak dari beli kereta, Cik T tak tukar tayar. Jadi, pagi-pagi aku pun bangun, hantar Cik T ke office then terus menuju ke jalan yang benar, bengkel kereta.

Tengok tayar depan, sebiji cina bengkel tu kata RM280, jenama Hancock. Punya la mahal. Over budget, sebab perancangan untuk RM400 je tukar tayar. Aku pun pergi bengkel lain. RM260 jenama Goodyear. Sebenarnya ada yang berharga RM195, Silverstone tapi tayar ni paling hampeh. Cepat botak & senang pancit pasal nipis. Next bengkel aku pergi, RM230 untuk Continental. Tak fikir panjang, terus aku setuju.

Bila kereta dah naik atas (tempat jek tinggi tu), memang terkejut beruk la. Empat-empat tayar kena tukar! Semua dah nak pecah! Cina bengkel kata, semua total RM1200 termasuk alignment, balancing, kepala besi (tempat pam angin) dan repair rim 2 biji bengkok! Seriously, aku rasa nak pitam & demam masa tu. Ada tau takda duit, benda-benda bahaya ni memang nak kena tukar sebab ia berkaitan dengan nyawa! Dengan wajah kelat (macam Mr Bean), aku pun terpaksa swipe kad kredit. Tapi tayar Continental ni pun okey dan best. Tak bising & senang jaga. Bunga dia pun cantik.

Pemandu-pemandu kat luar tu, jagalah kereta anda baik-baik ye. Terutama bahagian enjin & tayar sebab ia melibatkan nyawa! Nyawa anda dan nyawa orang yang anda sangat sayang. Sebaik-baiknya setiap 10,000km rotate tayar anda dan buat alignment & balancing. Cuba elakkan jalan berlubang, ia boleh buat rim anda pecah & chamber anda bengkok. Memandu dengan berhemah dapat menyelamatkan nyawa anda & juga poket anda dari kering!

Lepas ni Cik T, biar abang yang jaga baby red 100% okey. Sebab sekali dia rosak, boleh pitam & masuk emergency room! Haha. Abang nak jadi abah, hanya kita berdua saja yang pegang steering Baby Red. Sebab bila rosak, takda siapa yang nak kongsi-kongsi bayar. Mahal bebenor yoep! Hahaha.


Sent via DiGi from my BlackBerry® Bold 9900